Projekt je zameraný na porovnanie palív B100 (100% biodiesel) a B7 (fosílna motorová nafta) v reálnej prevádzke lokomotívy ČKD 740 (1988), z hľadiska spoľahlivosti prevádzky, výkonu a vplyvu na životné prostredie. Testovanie prebieha od apríla 2024 do mája 2025 na súkromnej neelektrifikovanej vlečke s dĺžkou 8 kilometrov v rámci výrobného areálu v Leopoldove, kde lokomotíva vykonáva zabezpečenie prísunu a odsunu pri nakládke alebo vykládke vstupných, resp. výstupných surovín. Týždenný priemerný nájazd je 125 km.
Bionafta je OZE palivo z prírodných zdrojov podobné fosílnej nafte. Keďže sa vyrába z rastlinných olejov, odpadových jedlých olejov a tukov, živočíšnych tukov, môže dokázať znížiť uhlíkovú stopu o až o 84% voči fosílnemu palivu (podľa vstupnej suroviny pri výrobe palív). Kvalitu a stabilitu paliva B100 zaručuje norma EN 14214. Má veľmi dobré mazacie schopnosti. Na Slovensku a v celej EÚ sa vyrába a bezpečne používa už viac ako 20 rokov.
Očakávaným výsledkom je jasné preskúmanie vplyvov využívania paliva B100 v reálnej dlhodobej prevádzke. Výsledky by mali poukazovať na prevádzkovú udržateľnosť. Prínosom bude zistenie, či a o koľko sa zvýši spotreba paliva a potreba servisných zásahov. Bionafta B100 predstavuje v segmente dieselových lokomotív okamžité a najdostupnejšie riešenie znižovania GHG emisií na neelektrifikovanej trati.
Bionafta je OZE palivo z prírodných zdrojov podobné fosílnej nafte. Keďže sa vyrába z rastlinných olejov, odpadových jedlých olejov a tukov, živočíšnych tukov, môže dokázať znížiť uhlíkovú stopu o až o 84% voči fosílnemu palivu (podľa vstupnej suroviny pri výrobe palív). Kvalitu a stabilitu paliva B100 zaručuje norma EN 14214. Má veľmi dobré mazacie schopnosti. Na Slovensku a v celej EÚ sa vyrába a bezpečne používa už viac ako 20 rokov.
Z doterajších priebežných výsledkov testu používania paliva B100 v porovnaní s používaním paliva B7 v lokomotíve vyplynulo, že OZE - palivo B100 je konkurencieschopné voči B7 v prevádzkovej oblasti. Konkurencieschopnosť sa prejavila na prevádzkových parametroch, ktoré na teraz preukázali síce mierne navýšenie spotreby vztiahnuté na kilometre/motohodiny pri používaní paliva B100 oproti B7 (kvôli energetickému obsahu paliva), ale nezaznamenali sme navýšenie servisných úkonov. Zároveň sa použitím 100% biopaliva dosiahla úspora emisií CO2 takmer o 65% oproti palivu B7 (do 6,9% podielu biopaliva) čo hodnotíme ako pozitívny vplyv na životné prostredie
Na Slovensku existuje niekoľko desiatok prevádzkovateľov podobných lokomotív, kt. by sa v prípade inšpirácie zaslúžili o väčší rozvoj OZE, dekarbonizáciu železničnej prepravy najmä v priemyselnej sfére a v neposlednom rade zlepšenie vplyvov na životné prostredie v rámci ich miestnej komunity.
Využitie paliva B100 v lokomotíve, ktorej motor nebol upravený/konfigurovaný od výroby na pohon B100 nebolo doteraz na Slovensku realizované. Neistotou na začiatku projektu ale aj počas jeho trvania boli prevádzkové ukazovatele paliva B100. Preto sme zrealizovali potrebné prípravné opatrenia. Až po ročnom testovaní a prevádzke v každom ročnom období a pri rozličných vonkajších teplotách zistíme, ako zmena paliva ovplyvní spotreby, výkon a servisné úkony. Zmeny môžu nastať pozitívne aj negatívne.
Lokalita:
Trnavská cesta, Leopoldov
Realizácia:
04/2024-05/2025
Uvedenie do prevádzky:
04/2024
Autor:
Ing. Daniel Šottník
Investor:
RT LOGISTIC, a.s.
Zhotoviteľ:
RT LOGISTIC, a.s.
Kontakt:
sottnik@enviengroup.eu
Webová stránka:
rtlogistic.sk/sk